02141256562
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 6 بهمن 1402 در ساعت 17 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 17 )
روکش ملامینه چیست؟

روكش‌هاي ملامينه

روكشهاي ملامينه يا LPM 13 پركاربردترين روكش اوراق فشرده چوبي و خصوصا MDF در جهان و مخصوصاً در ايران در بين تمام روكش‌هاي چوبي و مصنوعي است. ميز تلویزیون نيز با اين روكش ساخته شده اند.  LPM .. از كاغذهلاي تزئيني (دكور) آغشته به چسب ملامين فرم آلدئيد (MF) كه خشك شده تشكيل و بصورت مستقيم بدون نياز به چسب زني مجدد روي تخته (MDF) چسبانده مي‌شود. دامنه بسيار وسيعي از روكش‌هاي تزئيني در اين روش قابل توليد است.

روشهاي چسباندن روكشهاي ملامينه روي تخته به دو روش پرسهاي طبقه‌اي باستيل كوتاه 14 و روكش زني پيوسته 15 (روكش بصورت رول با پرس پيوسته )  است. بعلت مشكل بودن و تخصصي بودن پروسه روكش كاري ملامينه و نيز بعلت سرمايه‌گذاري بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالاي آن معمولاً كارخانجات MDF جهان داراي خطوط روكش ملامينه بوده و انواع MDF ملامينه را نيز عرضه مي‌كنند. در اين روش تنوع MDF توليدي نيز بالا مي‌رود.

براي ملامينه كردن سطح MDF بايد سطوح تخته با سنباده 021-001 Grit سنباده زني و صاف شده باشد و نيز عاري از هرگونه عيوب سنباده زني و غيره باشد. دو طرف MDF بايد با يك نوع روكش با گرماي يكسان  روكش شوند تا بعداً باعث تاب برداشتن آن نشود. شرايط چسباندن روكش‌هاي ملامينه معمولاً به شرح زير است:

دماي پرس c 200-160

فشار پرس 2 KN/m 250. 200

زمان 60. 40 ثانيه

درصد رطوبت MDF 9-6%

بعد از پرس كردن بايد تخته روكش شده براي مدتي روي صفحه‌اي صاف نگهداري شود تا خنك شده و دماي آن به زير 50 c برسد تا در مراحل بعدي دچار مشكل و ايراد نشود.

  بیشتر بخوانیم: ام دی اف MDF یا پلای وود Plywood؟ کدام را بخریم؟ 10 تست جذاب و هیجان انگیز

اين نوع روكش با عملكرد و قابليت بالا در موارد كاربردي كه دوام بالاي سطوح و مقاومت آن در برابر عوامل خارجي مورد نياز است كاربرد بسيار دارد.

ضخامت روكش‌هاي ملامينه بين 35/0 – 25/0 مي‌باشد و حدود 50% ضخامت آن را چسب MF تشكيل مي‌دهد ،‌البته در انواع روكش ملامينه‌هاي نرم كه براي تهيه روكش بصورت رول توليد مي‌شود ،‌اين مقدار كمتر است. با توجه به ضخامت نازك روكش ملامينه تلرانس ضخامت تخته به ضخامت نازك روكش ملامينه تلرانس ضخامت تخته بايد در حداقل بوده و از 1/0+ ميلي‌متر تجاوز نكند.

دارا بودن تمام امكانات تزئيني و نيز مقاومت مناسب روكش ملامينه در برابر رطوبت ،آب،‌حرارت ،‌سايش و … دامنه وسيعي از كاربردهاي متنوع را براي MDF با روكش ملامينه مي‌توان در تمام استفاده‌ها بصورت عمومي در ميز هاي ال سي دي، آینه کنسول،  مبلمان اداري منزل ، درها و بدنه كابينت ،‌لوازم اتاق خواب و سرویس خواب ، مبلمان بچه ،‌مبل سلطنتی و لوازم دستشويي و حمام ،‌روكوب ديوار ،‌پارتيشن و … استفاده كرد. از روكش ملامينه همچنين نوار لبه چسباني نيز توليد مي‌كنند كه هماهنگ با سطح در لبه‌ها چسبانده مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت پركاربردترين نوع روكشها نوع ملامينه مي‌باشد و از نظر قيمت نيز بسيار مناسب و قابل رقابت با ساير انواع روكشها مي‌باشد. روكش‌ كاري با روكش ملامينه‌ روي MDF بسيار متداول بوده و معمولاً بسياري از كارخانجات بزرگ جهان داراي خطوط روكش ملامينه هستند. كار با ورق‌هاي روكش شده با روكش ملامينه هستند. اين نوع روكش پركاربردترين نوع روكش است.

در سطح جهاني روكش‌هاي ملامينه داراي بيشترين استفاده بوده و بعد از آن به ترتيب روكش‌هاي چوبي ، روكش‌هاي كاغذي ، رنگ ،‌لامينت‌ها و روكش‌هاي ترموپلاستيك PVC قرار دارند. نسبت مصرف انواع روكشها در جهان به ترتيب زير مي‌باشد :

 رديف      نوع واكنش             سهم مصرف به كل

1          روكش ملامينه               33%

2         روكش‌هاي چوبي            27%

3         روكش‌هاي كاغذي           18%

4         رنگ                             9%

5        لامينت                          7%

6        ترموپلاستيك                6%

 

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

نظر شما نسبت به مقاله دیجی چوب چطور بود؟

 

ارسال نظر

علی چگینی :
3 0
نظر شما چیست ؟
مدیریت :
5 0
سلام ممنون پاینده باشید
پویان :
4 1
روکش ملامینه بهتره یا ممبران؟
فراورده های چوب ... :
5 1
روکش های ممبران از جنس پلاستیک است به طور کلی نمیتوان با هم مقایسه کرد بسته به کاربرد دارد.
مهری :
2 3
سلام ببخشید من تازگیا از جایی سرویس خواب خریدم اما اون جنسی رو که میخواستم نیست من از این جنس های ضد خش میخواستم اما این یه جنس معمولیه که روش رنگ شده بعد به دلیل کم بود وقت تا عروسی قبولش کردم الان میشه روشو ضد خش کرد کاریش میشه کرد
مدیریت :
2 1
سلام و عرض ادب خیلی متاسفم که این اتفاق از سوی همکاران ما برای شما اتفاق افتاده و مجور به پذیرش کاری شدید که باب میلتون نبوده اما از بابت سوالتون، روکش ملامینه یک روکش پرس شده با دسگاه هست که با دست نمیشه انجامش داد. موارد مشابه داره که اصلا شبیه کاری که دلخواه تون باشه نمیشه. در کل برای این کار باید متریال کارتون رو کلا تغییر بدید و سرویس خواب خریداری شده رو تعویض کنید تا به اون متریال دلخواه دست پیدا کنید
انسیه :
22 8
ایا میشه روکش ملامینه ارو مجددا رنگ کرد؟ نجاری ها میتونن این کارو انجام بدن؟
رضا ریزوندی :
0 2
در خصوص روکش ملامینه ایا امکان این که بصورت رزین چسب استفاده شود که با درجه حرارت 120درجه وفشار پایین تر پرس کاری انجام شود
مدیریت :
3 0
سلام و عرض ادب در این خصوص اطلاعی نداریم!
باقری :
3 1
نظر شما چیست ؟
مدیریت :
0 0
سلام و عرض ادب عکسش رو داخل واتساپ ارسال کنید راهنمایی تون کنیم
جعفر صادقی :
0 0
سلام برایMDFروکش ملامینه خوب است؟؟
مدیریت :
1 0
سلام و عرض ادب بله خوب هست
امیر :
2 0
روکش ملامینه بسیار خوبه. آیا روی دربهای رنگ شده نیز میشه چسباند. البته در خانه
مدیریت :
1 1
سلام و عرض ادب سرویس خواب و میز تلویزیون که در سایت قرار داده شده و روکش آن ملامینه ضد خش می باشد توسط دستگاه پرس شده اند.
سوگل :
0 0
میشه روکش ملامینه رو رنگ کرد و از چه رنگی باید استفاده کرد ؟
مدیریت :
0 0
سلام و عرض ادب . روکش ملامینه یک روکش رنگی پرس شده هست و رنگ پذیری بسیار پایینی داره و توصیه ای به رنگ کردن آن نمی شود
مرجان :
0 0
سلام و عرض ادب كدام متريال براي نوزادان بهتره كه داراي گاز سمي نباشه ؟ mdf با روكش ملامينه يا نوپان با روكش ملامينه ؟
مدیریت :
0 0
سلام و عرض ادب هر دو متریال از مواد اولیه خوبی هستند . اما موضوع مهم جنس چسب و جنس چوبی هست که داخل آنها استفاده می شود. گاز منتشر شده از نئوپان به این دو موضوع بستگی دارد و نئوپان با کیفیت خوب و شرکت سازنده خوب ، هیچوقت گاز منتشر نخواهد کرد
.... :
0 0
میشه تختی که روکش ملامینه داره رو با اسپری رنگ،رنگ کرد؟
مدیریت :
1 0
سلام و عرض ادب. بله مبلمان و سرویس خواب که دارای قسمتی با روکش ملامینه هستند رو میشه با اسپری رنگ کرد، اما وقتی رنگ خشک بشود با کوچک ترین تماسی از روی روکش کنده میشود.
علی :
1 0
سلام.طول و عرض رول های روکش ملامین چقدر هست؟
مدیریت :
0 0
سلام و عرض ادب فروش رول ملامینه نداریم
فرهاد :
0 0
بادرود رویه میز ناهارخوری کهنه را میشه ملامینه کرد واگرنه چه پیشنهادی دارید
مدیریت :
0 0
سلام و عرض ادب بسته به سبک میز ناهار خوری بله
:
0 0
سلام ملامینه سفید بدون روکش متری چند؟
نوید :
0 0
من برای میز پینگ پنگ از چه چوب استفاده کنم
محمد رضا یدالهی ... :
0 0
سلام ایا برای راه پله داخل ساختمان میشه از چوپ ام دی اف با روکش ملامینه استفاده کرد
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
6 / 10
از 11 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()