02141256562
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 27 بهمن 1402 در ساعت 42 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )
ام دی اف یا پلای وود! 10 تست جذاب

ام دی اف MDF یا پلای وود Plywood (پلی وود)

آیا استفاده کردن از ام دی اف باصرفه تر است یا استفاده از پلای وود؟ در این مقاله می خواهیم درباره 10 تست و نتایج آن که پلای وود و ام دی اف را با هم مقایسه شده است صحبت کنیم. برای پلای وود یا همان تخته سه لا دو نوع چوب در نظر گرفته شده است: کاج و افرا که قرار است با ام دی اف مورد مقایسه قرار بگیرند. در این میان افرا از همه گرانتر و کاج و ام دی اف از نظر هزینه در رتبه های بعدی قرار دارند.


آزمون وزن: تست وزن ورقه ام دی اف و تست وزن ورقه پلی وود

در این آزمون یک بسته سه چهارم اینچی از پلای وود و ام دی اف در نظر گرفته شده است. اما بخاطر تفاوت ساختار پلای وود و ام دی اف وزن این دو بسته متفاوت است.  برای تست وزن، آزمونگر یکبار با ورق ام دی اف و بار دیگر با ورق پلای وود روی ترازو قرار گرفته است. وزن آزمونگر بدون ورق ها 74 کیلو گرم است. آزمونگر با ورق ام دی اف روی ترازو می رود، و عقربه ترازو به طرز شگفت انگیزی به سمت عدد 114 کیلو گرم حرکت می کند. نتیجه این است که وزن ورق ام دی اف حدودا 39.9 کیلو گرم می باشد. حالا نوبت پلای وود است. برای پلای وود وزن حدودا 29.9 کیلو گرم به دست می آید که 25 درصد سبک تر از ام دی اف می باشد. وزن افرا حدودا 29/9 کیلو گرم و وزن کاج حدودا 28/12 کیلو گرم

تست وزن ورقه ام دی اف و تست وزن ورقه پلی وود

مقایسه وزن ام دی اف و پلای وود


آزمون قدرت: تست تحمل وزن ام دی اف و پلی وود

نحوه طراحی آزمون استحکام ام دی اف و پلای وود خیلی جذاب بود. این تست به این صورت است که حالتی شبیه قفسه کابینت، یکبار با ام دی اف و بار دیگر با پلای وود ساختند. بعد از هر کدام سه بار امتحان گرفتند. امتحان اول مربوط به یک وزنه 9 کیلوگرم بود. امتحان دوم مربوط به وزنه 18.12 کیلوگرم و امتحان سوم هم با وزنه 36 کیلوگرم آزمایش شد. یک خط کش هم شبیه حالت عمود منصف در کنار قفسه قرار دادند و دقت کردند که هر بار قفسه چقدر پایین می آید. یا به طور دقیق تر میزان تحمل ام دی اف و پلای وود با افزایش وزن چقدر تغییر می کند.

تست تحمل وزن و فشار ام دی اف و پلی وود

تست استحکام پلای وود و ام دی اف با وزنه 36 کیلو گرمی

نتایج جالبی به دست آمد:  میزان انحنای قفسه برای وزنه های 9 و 18.12 کیلوگرمی هم در پلای وود و هم در ام دی اف برابر و به ترتیب 16 صدم اینچ و 16/2 صدم اینچ بود اما وقتی آزمایش با وزنه 36 کیلوگرم انجام شد انحنای قفسه ام دی اف 4 صدم اینچ و انحنای قفسه پلای وود 16/3 صدم اینچ به دست آمد و به این ترتیب در این آزمایش پلای وود برای وزنه های سنگین تر، سربلندتر بیرون آمد.

تست لایه های میانی ام دی اف و پلی وود

بررسی صطح ساف و لبه های ام دی اف و پلی وود

اگر می خواهید از ام دی اف برای کابینت سازی استفاده کنید می توانید استحکامش را افزایش دهید و مقداری نوار چوب جامد لبه آن اضافه کنید با اینکار دوبرابر قوی تر از ام دی اف معمولی می شود.

تست ام دی اف با اضافه شدن یک نوار چوبی به لبه نوار ام دی اف

تست استحکام ام دی اف در زمان اضافه کردن لبه چوبی


تست رنگ پذیری

در این آزمایش 4 نوع رنگ را برای هر کدام از ورقه ها امتحان می کنیم. این رنگ ها اکریلیک، وارنیش یا نوعی لاک برای آب، روکش روغنی و لکه می باشد.

تست رنگ پذیری ام دی اف و پلی وود

ام دی اف به جز در لکه پذیری سه رنگ دیگر را به خوبی می پذیرد، کاج فقط در گرفتن اکریلیک خوب عمل کرد آن هم با نقطه ضعف و افرا هر 4 مورد را به خوبی جذب کرد و در واقع رنگ پذیری بهتری نسبت به رقیبان خود داشت.

تست رنگ پذیری پلی وود و ام دی اف و رنگ پذیری بالای پلی وود

تست رنگ پذیری پلی وود


تست مقاومت در برابر رطوبت

هر کدام از ورقه ها از سمت لبه را در یک سینی که کمی آب در آن ریخته ایم قرار می دهیم و یکبار هم کمی آب روی سطح افقی ورقه ها می ریزیم و یک ساعت منتظر می مانیم تا مقاومت هر کدام را در برابر رطوبت بسنجیم. نتایج شگفت آور بود. پس از یک ساعت هنوز آب به صورت حباب روی ام دی اف باقی مانده بود و جذبش نشده بود. آب در کاج نفوذ کرده بود و اگر مقدار آن بیشتر می بود حتما حتی آنطرف ورقه را هم خیس می کرد. فقط کمی حدود یک لایه در افرا نفوذ کرده بود.

تست ام دی اف و پلی وود در مقابل نفوذ آب

در تست لبه، ام دی اف خیس شده اما بالا نیامده است. در واقع چون ام دی اف از چوب ریز فشرده شده درست می شود مویرگی ندارد که آب را به قسمت های بالاتر هدایت کند اما در باره کاج و افرا اینطور نیست. مویرگ های کاج در حد زیادی آب خورده اند و به قسمت های بالاتر چوب رسانده اند و افرا هم با اینکه عملکرد مویرگی داشته اما به کمی آب خوردن قناعت کرده است. کاج در برخورد با آب مثل اسفنج عمل می کند و آن را جذب می کند که این اصلا خوب نیست.

تست نفوذ آب ام دی اف و پلی وود

آزمایش مقاومت در برابر رطوبت


سهولت کار کردن: برش و فرز کاری لبه های ام دی اف و پلی وود

یک مربع 10 اینچی از هر کدام را انتخاب می کنیم. یک برش در امتداد یک ضلع ایجاد کرده و سپس در سمت دیگر لبه ها را برش می دهیم. هدف این است که بدانیم آیا کارایی حفظ خواهد شد یا چوب آسیب خواهد دید؟

تست ابزار کاری لبه های ام دی اف و پلی وود

چوب کاج در این تست دچار سوختگی کمی مایل به قهوه ای شد. به نظر می رسید چوب افرا به طور نامحسوسی دچار سوختگی شده است و کمی هم به خلا و فضای خالی برخورد کرده که نظر آزمونگر را دچار تردید کرد. ام دی اف عالی بود. نه سوختگی داشت و نه دچار ترک خوردگی شده بود. وقتی برش زدگی را روی صفحه هر کدام تکرار کرد نتایج مشابه ی به دست آمد.

تست برش ام دی اف و پلی وود

تست سهولت کار کردن و برش زدن


تست گرد و غبار ام دی اف و پلی وود در زمان برش

چوب کاج و افرا در این مورد شبیه هم هستند. یکبار دیگر پلای وود یا ورق های کاج و افرا را برش می دهیم. اگر هنگام برش به گرد و غبار آن نگاه کنید، ذرات نسبتا درشت چوب را می بینید که می توانید با دست پاک کنید. وقتی ام دی اف را برش می دهیم، گرد و غبار برجسته ای از آن نمی بینیم اما گول ظاهر را نخورید. ذرات ام دی اف بسیار کوچک اند و توسط محیط جذب می شوند. آن ها به طرز ماهرانه ای روی اشیا می نشینند. حالا برای اینکه مطمئن شوید دستتان را روی میز بکشید. ذرات ام دی اف را مثل غبار نازکی روی انگشتان خود خواهید دید. برای همین هم بهتر است موقع کار با ام دی اف از ماسک تنفسی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد.

تست گرد و غبار ام دی اف و پلی وود در زمان نجاری و برش

تست گرد و غبار


آزمایش ثبات و صافی

این در واقع هیچ آزمایش خاصی نیاز ندارد. کافی است به ورقه های چوب ها نگاه کنید که کدام یک صاف تر هستند یا حالتی از خمیدگی دارند. در این آزمایش به ترتیب ام دی اف، افرا و کاج رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

تست خمیدگی و کج بودن و تاب برداشتن ام دی اف و پلی وود

آزمایش ثبات و پایداری در زمان طولایی و کج شدن و خم شدن


نگه داشتن پیچ ها

برای هر کدام نمونه دو عدد پیچ بدون سوراخ کردن قبلی وصل می کنیم. در این آزمایش کناره ام دی اف ترک برداشت، اما مقاومت صفحه خوب بود. البته افرا هم در کناره ترک برداشت هر چند به اندازه ام دی اف نبود. کاج سربلندتر از افرا و ام دی اف ظاهر شد.

تست پیچ روی ام دی اف و پلی وود و ترک خوردن

تست ترک خوردن و باز شدن ام دی اف و پلی بعد از بستن پیچ


آزمایش استحکام

با چکش به گوشه هر کدام از نمونه ها ضربه می زنیم. همین کار را یکبار هم با صفحه ها تکرار می کنیم. افرا در گوشه و صفحه کمی آسیب دید که آسیب صفحه قابل توجه بود. کاج در گوشه تقریبا آسیبی ندید و در صفحه آسیب ناچیزی تحمل کرد. ام دی اف درگوشه آسیب دید اما در صفحه بهتر عمل کرد.

تست ضربه به لبه و روی ام دی اف و پلی وود

تست استحکام در مقابل ضربه چکش به لبه و روی صفحه ام دی اف و پلی وود


تست استحکام مفصل

از هر کدام دو قطعه را به شکل عمودی به هم وصل می کنیم و یک شب اجازه می دهیم خشک شوند. وزنه های 40 پوندی را رویش می گذاریم و همگی سربلند بیرون می آیند. آزمایش را با وزنه های 80 پوندی امتحان می کنیم به نظر می رسد بعضی صدای جیر جیر می دهند. وزن را دوبرابر می کنیم.

تست تحمل وزن ام دی اف و پلی وود با وزنه های سنگین

کار جالبی که در این تست انجام شد این است که آزمونگر برای تست 73 کیلو گرم خودش روی مفصل ها می رود چون اگر یادتان نرفته باشد در اولین تست وزن آزمونگر 73 کیلو گرم بود. نتیجه این شد که تکه های افرا از هم جدا می شوند. کاج بسیار قدرتمند ظاهر می شود و ام دی اف حتی اجازه نمی دهد پای آزمونگر از زمین بلند شود.

تست تحمل وزن 73 کیلو گرم روی ام دی اف و پلی وود

آزمایش استحکام مفصل با پیچ و زاویه 


در پایان می توانید امتیاز کاج، افرا و ام دی اف را در این جدول مرور کنید. هر عدد نشان دهنده یک ستاره است.

 

پلی وود کاج

پلی وود افرا

ام دی اف MDF

تست وزن

4

4

2

تست قدرت

4

3

2

تست رنگ

2

5

3

تست رطوبت

2

3

4

تست سهولت استفاده

3

3

5

تست گرد و غبار

3

3

0

تست پایداری

2

3

4

تست مقاومت در برابر پیچ

4

4

2

تست استحکام

5

3

4

تست مفصل

4

4

2

 


# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

نظر شما نسبت به مقاله دیجی چوب چطور بود؟

ارسال نظر

مسعود :
0 0
سلام و وقت بخیر ای کاش تست اتصال ی وزنه در حالت عمودی رو هم گرفته بودید. من میخوام تلویزیون رو از روی میز ببرم روی دیوار و یک tv wall درست کنم ولی از تحمل MDF اطلاعی ندارم برای تحمل در این شرایط!!!!
مدیریت :
0 0

سلام و عرض ادب ممنون از دقت نظر شما - برای اینبررسی این تست لطفا بخش  آزمون قدرت: تست تحمل وزن ام دی اف و پلی وود رو مشاهده بفرمایید.

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()