02141256562
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 31 خرداد 1401 در ساعت 9 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
رنگ سال 2022 - رنگ آبی بنفش

رنگ سال 2022:

به طور کلی هر ساله رنگی به عنوان بهترین رنگ یا بهتر بگوییم مد سال (رنگ سال) انتخاب می شود. انتخاب این رنگ معمولا بر تولیداتی اعم از لباس های مردانه و زنانه ، لوازم خانگی، دکوراسیون محل کار و منزل و حتی بسیاری از اسپرتینگ های خودرو تاثیرگذار است. ما دراین مقاله می خواهیم به بررسی رنگ سال 2022 پرداخته و المان های مهم در انتخاب این رنگ را بررسی کنیم.

انتخاب رنگ سال برای بسیاری از تولید کنندگان محصولات مختلف موضوعی مهم و حیاتی است. چراکه افراد به طور معمول برای انتخاب دکوراسیون خانه خود یا حتی پوششی که دارند تا حدودی سعی دارند از این الگوی رنگی یا طیف های مربوط به آن استفاده کنند.

آیا انتخاب رنگ سال موضوعی سلیقگی است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند انتخاب رنگ برتر سال یا همان رنگ سال موضوعی سلیقگی بوده و افرادی در اتاق فکری مخصوص برای آن تصمیم می‌ گیرند. اما این تصوری بسیار اشتباه است. انتخاب این رنگ به عوامل و عناصر زیادی وابسته است و تیم های تحقیقاتی که برای آن تصمیم گیری می کنند از روانشناسان و پژوهشگران اجتماعی تشکیل شده اند.

انتخاب درست این رنگ به حدی از حساسیت و اهمیت برخوردار است که حتی گاهی انتخاب این رنگ ها دلایل سیاستمدارانه ای هم دارد. اما در نهایت باید گفت : انتخاب رنگ سال موضوعی مهم است، که برای افراد زیادی در جهان اهمیت دارد و این موضوع هیچ ارتباطی با رنگ پوست ، نژاد و حتی مرزهای جغرافیایی ندارد.

 

چه عواملی بر انتخاب رنگ سال موثر است؟

قبل از آن که بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم، بیایید ابتدا رنگ سال را از نظر طیف رنگ و نواهای روانشناختی بررسی کنیم.  رنگ سال 2022 رنگ آبی ، بنفش (very pery)، طیفی از رنگ آبی است که نمایانگر صفاتی از جمله: پویایی ، خلاقیت ، شور و حتی ابتکار است. انتخاب این رنگ و طیف اصلی آن نگاهی هوشمندانه و سیاست مدارانه است که شرکت پنتون آن را با ظرافتی مثال زدنی به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است.

این شکل از برگزیده شدن یک رنگ، شکلی بسیار معنایی و مفهومی دارد و شرکت پنتون با رویکردی کاملاً آگاهانه دست به این انتخاب زده است. از جمله عواملی که در انتخاب رنگ سال یا برگزیده شدن یک رنگ به عنوان مد رنگ سال اثرگذار است چنان گسترده و زیاد است که نمی توان تمامی آن ها را در این مقاله توضیح داد اما ما در این بخش به قسمت هایی از مهم ترین دلاین آن  آن می پردازیم:

از جمله عواملی که بر این موضوع اثرگذار است عبارت اند از:

  • شرایط کلی اجتماعی
  • شرایط سیاسی
  • شرایط اقتصادی
  • مهم ترین اتفاقات سال قبل
  • رویکرد دولت ها در قبال مردم
  • بحران های اجتماعی
  • (در برخی از موارد از اتفاقات بسیار خوب یا تلخ جهان هم برای انتخاب این موضوع استفاده می شود)
  • و غیره

انتخاب رنگ  سال موضوعی بسیار مهم است که شرکت پنتون مسئولیت آن را بر عهده دارد، این سازمان یا شرکت با داشتن یک اتاق فکر کاملاً دقیق و روانشناسانه هر ساله اقدام به این کار می کند.

 

کمی بیشتر با شرکت پنتون آشنا شویم :

پنتون ((Pantone)) نام شرکتی بسیار معتبر است که با استفاده از تکنولوژی های مخصوص و رویکردهای تخصصی خود توانسته بر بیشتر طراحی ها و تکنولوژی های دیگر کشور ها تاثیر بگذارد. این شرکت با داشتن متخصصان خبره روانشناسی و جامعه شناسی هر ساله رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده و آن را با نگاه و رویکردی هوشمندانه در نظر می گیرد. انتخاب این رنگ ها تنها برای زیبایی و مد نیستند. هر کدام از رنگ های برگزیده شده از سوی این سازمان در هر سال نشانگر نوعی نگرش و بیان گر موضوعی نمادین و سمبولیک است.

برای مثال:

انتخاب رنگ نارنجی در سال 2012 سعی داشت ، شور، هیجان ، تلاش و تکاپو را برای اقشار مختلف مردم یادآوری کند. یا در سال گذشته انتخاب رنگ خاکستری و زرد(متمایل به طلایی) نمادی برای ایستادگی و صبر به همراه تلاش بود. همانطور که دیدیم هیچ کدام از رنگ ها در هر سال به صورت سلیقگی نبوده و در پشت آن نگاهی روانشناختی و انگیزشی وجود دارد. هر کدام از این رنگ ها برای آن است که افراد بتوانند با انتخاب آن بر شرایط کلی غلبه کرده و پیامی ناخودآگاه را از آن ها دریافت کنند.

 

 

و اما دلیل انتخاب رنگ آبی بنفش  (very pery) در سال 2022:

در سالی که گذشت اتفاقاتی تلخ بر تمامی مردم دنیا گذشت، بیماری کرونا و از دست دادن افراد زیادی از هر ملیتی فارغ از مرزهای جغرافیایی باعث شد تا شرایطی بحرانی بر جهان حکم فرما باشد. اما این موضوع بعد از کشف واکسن کرونا کاملاً تغییر کرد. تمامی جهان به آینده ای روشن تر امیدوار شدند اما دیگر سبک زندگی انسان ها مانند قبل نبود. فرایند های سیستماتیک و نرم افزاری جای ارتباطات حضوری را گرفته بودند و دنیا شکلی دیگر داشت. رسانه ها ، اپلیکیشن ها و سایت های خبری و فروشگاهی تمامی ارتباطات مردم را پوشش می دادند و از شدت این انزوا کم می کردند.

شرکت پنتون که هر ساله وظیفه انتخاب رنگ سال را بر عهده دارد با توجه به مواردی که به صورت تیتر وار بیان کردیم تصمیمی بسیار هوشمندانه گرفت.

رنگ آبی بنفش  (very pery) یکی از رنگ هایی است که از نظر روانشناسی  و جامعه شناسی برای افراد یادآور تلاش، امید، ابتکار، امید به آینده و گذر از شرایط سخت است. این رنگ همینطور یکی از پرکاربرد ترین رنگ ها در فرایند های شبکه های اجتماعی است. رنگ پس زمینه بسیاری از اپلیکیشن ها، سایت ها و حتی رسانه های خبری از طیف های این رنگ هستند. در نهایت شرکت پنتون این رنگ را به دلایل گفته شده به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. این رنگ نماد امیدواری و در هم آمیختن انسان و تکنولوژی است. اگر انتخاب این رنگ را با دلایل آن بدانیم می توانیم به قدرت تشخیص و البته هوشمندی اتاق فکر این شرکت پی ببریم که در نهایت منجر به انتخاب رنگ سال 2022 (آبی بنفش  (very pery)) شده است.

 

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()