02141256562
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 7 اسفند 1400 در ساعت 8 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
آشنایی با برند ایکیا IKEA

 بررسی برند ایکیا ( IKEA)

برند (IKEA) یکی از شناخته شدن ترین برند های بین المللی لوازم خانگی و مبلمان است. این برند تمامی تلاش خود را به کار بسته تا با المان هایی نوین و به روز محصولات خود را تولید کند. اگر شما هم تولیدات کارخانه های مختلف لوازم خانگی یا مبلمان را پیگیری کرده باشید با این برند بیگانه نیستید.

دلایل معروف شدن برند (IKEA):

هر نوع برندی در هر صنعتی دلیلی خاص برای محبوب و مشهور شدن در میان جامعه هدف خود دارد. برند (IKEA) هم از این قائده جدانیست. این برند با تکیه بر طراحی های ساده، کیفیت بالا، به روز بودن و از همه مهم تر داشتن قیمتی مناسب و عامه پسند توانسته برای مدت زیادی در صدر جدول محبوبیت قرار داشته باشد.

شرکت ( IKEA) از سال های ابتدایی شروع کار خود تاکنون تلاش کرده تا بتواند حامی محیط زیست باشد و این موضوع خود یکی از امتیازهایی است که این شرکت را در از دیگر شرکت های مشابه در دنیا متمایز می‌کند.

از سوی دیگر این برند دارای فروشگاه هایی با دکوراسیون های خاص و خیره کننده است. فروشگاه هایی که باعث می شوند خریداران زمان زیادی را در آن، برای ایده گرفتن بگذرانند. طراحی خاص در چیدمان و درک درست طراحان اصلی این برند در ساخت انواع مبلمان و وسایل خانگی باعث شده تا این نام تجاری به قدرتی بدون رقیب در این صنعت تبدیل شود.

 شروع به کار برند ایکیا و اولین عکس از آن

(IKEA) به چه معناست؟

برند (IKEA) نام خود را از 4 المان مختلف به صورت اختصار وام گرفته است. نام، نام خانوادگی، شهر و منطقه ای که موسس این شرکت در آن زندگی می کرده است. بنیان گذار این برند کار خود را از 17 سالگی آغاز کرده و تا به امروز مسیری پر چالش، اما با موفقیت را پشت سر گذاشته است. این برند در سال: 1943 و به دست جوانی به نام: اینگوار کامپراد تاسیس شده است.

نام :  Ingvar

نام خانوادگی: Kamprad

منطقه : Elmtaryd

شهر:Agunnaryd

 

(IKEA)

نگاهی  به برند (IKEA) در تجارت بین المللی:

این برند تا کنون توانسته در 50 کشور مختلف فعالیت های خود را به صورت رسمی انجام دهد. این برند با تکیه بر طراحی های خاص و احترام به محیط زیست تبدیل به یکی از غول های صنعت تولید لوازم خانگی و مبلمان شده است. نکته جالب توجه در این تجارت، میزان فعال بودن 455 شعبه ( فروشگاه ) این برند در تمامی جهان است.

 همچنین سایت این نام تجاری هم در سال های اخیر توانسته بازدیدهایی قابل توجه را از کاربران به خود اختصاص دهد. چیزی حدود 2 میلیارد بازدید به صورت سالانه، که این عددی بسیار قابل توجه است.  در حقیقت می توان گفت: برند مذکور در سال های اخیر محبوب ترین و البته مشهور ترین نام تجاری در حوزه لوازم خانگی و تولید مبلمان های خاص است.

 طراحان و طرح های بسیار جذاب ایکیا

طراحانی کارآزموده و مدرن:

برند (IKEA) قبل از آن که بتواند چنین موفقیت های جهانی را درتجارت خود کسب و کند، از المان هایی ساده برای پیشرفت خود استفاده می کرد. اما در نهایت می بینیم که همان المان های ساده امروزه به بزرگترین نقاط قوت این نام تجاری تبدیل شده اند.

ایکیا در زمان آغاز فعالیت های خود سعی می کرد تا با جدید ترین متریال ها، ساده ترین لوازم خانگی یا مبلمان را تولید کند. در این روند 2 هدف اصلی را مد نظر داشت.

  • اول: ساده و کاربردی بودن محصولات ( در کنار بادوم بودن و جذابیت بصری)
  • دوم: کاهش قیمت برای در دسترس بودن این نام تجاری برای عموم مردم

قبل از شروع کار برند (IKEA) تولید کنندگان موفقی در این حوزه ها وجود داشتند، اما محصولات آن ها یا قیمت هایی بسیار زیاد داشتند یا برای تولید از منابع طبیعی زیادی استفاده می کردد. همین المان های ساده ولی مهم موجب شد تا ایکیا به ستاره ای درخشان در صنعت تولید لوازم خانگی و مبلمان تبدیل شود.

روند رشد شرکت ایکیا:

 شرکت ایکیا در ابتدا با ایده ای ساده از نوجوانی پر شور و نابغه شروع شد. اینگوار بعد از بدست آوردن چند موفقیت تحصیلی توانست توجه بیشتر پدر را به خود جلب کرده و مبلغی به عنوان پاداش از پدر دریافت کند. همین مبلغ ساده شروع همه چیز بود.

اینگوار بعد از دریافت تشویقی مالی از خانواده تمامی تلاش خود را به کار بست تا بتواند فروشگاهی کوچک (پست محور) را کلید بزند. در ابتدا تمرکز این فروشگاه بر روی اقلامی جزئی مانند: جوراب، پاکت نامه و این شکل از وسایل بود. اما با گذشت زمان و پیشرفت کار، به تدریج توجه اینگوار به اهدافی بزرگتر معطوف شد.

یکی از نکاتی که ایده های این جوان سوئدی را با موفقیت های روزافزون مواجه می کرد. محدوده قیمتی پایین بود که او برای تفاوت برند خودش با دیگر برند ها در نظر گرفته بود.

شروع پیشرفت های بزرگ:

برند (IKEA) در طی پنج سال توانست به نامی آشنا در منطقه و حوزه خود تبدیل شود. این پیشرفت نیاز به جهشی بزرگتر داشت. پس اینگوار تصمیم گرفت محصولاتی کامل تر را در فروشگاه خود در معرض فروش قرار دهد. درست پنج سال بعد از شروع فعالیت های این نام تجاری، فروش مبلمان در آن آغاز شد. گستردگی محصولات، کیفیت بالا و باز هم قیمت پایین این محصولات نام تجاری ایکیا را در زمینه ای جدید بر سر زبان ها انداخت.

 مسیر بزرگ ایکیا برای برند شدن

رشد سریع و قدمی بزرگ برای برند شدن

بعد از اولین فروش های جدید، اینگوار به این نتیجه رسید که تولیدات خود را افزایش دهد. او در این زمینه با مشکلاتی بزرگ مواجه نبود، چرا که تمامی تولید کنندگان محصولات مبلمانی برند او، درست در محدوده زندگی خودش حضور داشتند. کارگاهای ساخت مبلمان و تولید کنندگان مبل راحتی در منطقه ای که او زندگی می کرد بسیار زیاد بودند. پس تصمیم گرفت سفارشاتی طراحی شده و جذاب تر به این تولید کنندگان بدهد. تولیدات جدید، طراحی های نوین و ساده در نهایت موجب شد تا سودهی برند (IKEA) در سطحی جدید قرار بگیرد.

اینگوار در نهایت توانست در سال 1951 اولین کاتالوگ رسمی محصولات خود را تولید کرده و به بازار حرفه ای ها راه پیدا کند.

 

اولین نمایشگاه (IKEA)

تاسیس نمایشگاه برای هر نام تجاری نقطه عطفی مهم در نظر گرفته می شود. نام تجاری ایکیا درنهایت توانست سال 1953 اولین نمایشگاه شخصی خود را تاسیس کند. این پیروزی بزرگی برای این برند محسوب می شد. تا آن روز اینگوار تنها می توانست بر روی کاهش قیمت محصولات خود برای برند شدن تلاش کند. ولی ایجاد نمایشگاه شخصی موجب می شد تا او بتواند کیفیت محصولات خود را از نزدیک به خریداران نشان دهد. در آن زمان تولید کنندگان دیگری هم وجود داشتند که سیاست قیمت حداقلی را در پیش گرفته بودند و به اصطلاح رقیب ایکیا بودند.

ولی بعد از تاسیس نمایشگاه در شهر المهوت سوئد پیشرفت برند (IKEA) بارز تر شد. کیفیت عالی و قیمت پایین به همراه جلوه های زیبای بصری که محصولات این برند ایجاد کرده بودند با هیچ شرکت و تولیدی دیگر قابل مقایسه نبود. اینگوار بعد از اولین نمایشگاه خود توانست مسیر طولانی را در مدت زمانی بسیار کم طی کند. او و برندش دیگر بی رقیب بودند.

معروف شدن و مشکلات متعدد

بعد از گسترش و پیشرفت سریع اینگوار تولید کنندگان دیگر سوئدی سعی کردند از راه تحریم و فشار آوردن به تولید کنندگان طرف قرار داد ایکیا او را تحریم کنند تا نتواند محصولات خود را در کارگاه های دیگران تولید کند. به همین دلیل این شرکت مجبور شد کارگاهی شخصی ایجاد کرده و در آن به تولید و طراحی مبلمان های خاص خود بپردازد. در طی این روند، بزگترین اتفاق برای برند(IKEA) رخ داد. یکی از کارگران و طراحان بخش تولید برای کم حجم شدن محصولات تولیدی سعی کرد پایه های آن ها را جدا کرده و در بسته بندی کوچکتری قرار دهد. او در ابتدا این کار را برای کاهش هزینه های در بسته بندی محصولات انجام داد. اینگوار بعد از مطلع شدن از این کار مهم ترین ایده پیشرفت به ذهنش رسید، و آن منتاژ محصولات تولیدی یا پازل سازی محصولات بود.

 قدم بزرگ ایکیا برای تولید مبلمان راحتی و لوازم منزل

قدم هایی بزرگتر

فروشگاه ایکیا خیلی زود بعد از طراحی های منتاژی خود به شهرتی وصف نشدنی دست یافت. این برند در مدت کوتاهی توانست در همان شهر اولیه (زادگاهش) بزرگترین فروشگاه حوزه اسکاندیناوی را تاسیس کند. فروشگاه مبلمانی به نام (Möbel-IKÉA) این فروشگاه در سال 1958 تاسیس شد و به عنوان مهم ترین و البته مشهور ترین فروشگاه مبلمان خانگی شناخته شد.

در قدم بعدی اینگوار تصمیم گرفت رستوران و کافه ای مخصوص را در فروشگاه مشهور خود ایجاد کند. تمامی وسایل این کافه و رستوران را با طراحی تیم خود انجام داد. بعد از راه اندازی این بخش از فروشگاه، مشتریال زیادی برای میز و صندلی های این کافه پیدا شدند. این موضوع تا جایی پیشرفت که  برند(IKEA) تصمیم گرفت تولیداتی مخصوص از جمله (صندلی های کافه ای و رستورانی ) را در روند تولید خود بگنجاند.

پیش درآمدی برای جهانی شدن:

بعد از مدت کوتاهی یک از طراحان شرکت ایکیا توانست طرحی برای تولید یک کتابخانه بسیار کاربردی و متفاوت ایجاد کند. این کتابخانه به حدی در فروش موفق بود که شانس تازه این برای اینگوارد ایجاد کرد. تولیدات انبوه این محصول موجب شد تا او با تامین کنندگان چوب لهستانی آشنا شود.

 این آشنایی در نهایت منجر به تولیدات بیشتر این محصول، با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر شد. حالا دیگر برند(IKEA) این توانایی را داشت تا فروشگاه های خود را به شکلی زنجیره ای توسعه دهد. این تفکر خیلی زود عملی شد و نه تنها در کشور سوئد بلکه اولین فروشگاه بین المللی این برند در کشور نروژ تاسیس شد. سال 1963 بعد از ایجاد اولین فروشگاه خارجی، شرکت ایکیا تولیدات داخلی خود را بهبود بخشید و اولین فروشگاه مدرن خود را دو سال بعد در استکهلم سئود تاسیس کرد.

در آن زمان دیگر برند ایکیا نامی شناخته شده در حوزه اسکاندیناوی و حتی اروپا بود.

 اوج پیشرفت شرکت ایکیا

اوج گرفتن برند ایکیا:

بعد از اتفاقات گفته شده طراحان و اتاق فکر این برند تصمیم گرفت از المان هایی جدید و ساختارهایی نو برای تولیدات خود استفاده کند. نئوپان، پلاستیک های فشرده و بسیاری از متریال های روز دنیا دیگر در کارخانه ها و تولیدی های ایکیا نقش اصلی ایفا می کردند. در این میان شرکت تصمیم گرفت تا طراحی های کارهای خود را به سمت مد روز برده و نمایشگاه ها و فروشگاه هایی دیگر در مناطق دیگر تاسیس کند.  

در همین راستا خیلی زود برند ( IKEA ) درکشور هایی چون: سوئیس، آلمان، فرانسه، بلژیک و بسیاری کشور های دیگر توانست فروشگاه هایی پر رونق را تاسیس کند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب شد تا برند ایکیا به محبوبیت و شهرت امروزی برسد، محصولات تخصصی این گروه ایده پرداز بود. آن ها بعد از مدتی کوتاه به این نتیجه رسیدند که محصولاتی تخصصی برای گروه های مختلف سنی و شغلی داشته باشند. برای مثال : گروهی بر روی محصولات مربوط به کافی شاپ ها تمرکز کردند و عده ای دیگر بر روی طراحی های نوین برای کودکان (وسایل اتاق کودک) متمرکز شدند. این بخش بندی درست طراحی ها در اتاق فکر این کمپانی در نهایت برند(IKEA) را به جایگاه کنونی خود در جهان رساند.

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()