02141256562
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 23 فروردین 1402 در ساعت 33 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
5 راه تشخیص مبل خوب از بد

آشنایی با ۵ راه تشخیص مبل خوب از بد

مبلمان جز اصلی دکوراسیون داخلی است. در حقیقت این مبل ها هستند که با زیبایی و جلوه خاص خود، تکامل و هارمونی اجزای خانه را دو چندان می کنند. برای تعیین مرغوبیت و خوب بودن یک مبلمان، ملاک های بسیاری وجود دارد؛ از جنس و کیفیت ساخت گرفته، تا رنگ ‌بندی و ساختار داخلی. همه این موارد در کنار هم می توانند یک مبل مرغوب و با کیفیت را به وجود بیاورند. در این مقاله سعی داریم که ویژگی های یک مبلمان خوب را با یکدیگر بررسی کنیم. پس در ادامه با سایت دیجی چوب همراه ما باشید.

بررسی ظاهر مبل راحتی برای تشخیص مبل خوب

بررسی ظاهر مبل

اولین چیزی که در برخورد با یک مبلمان توجه ما را جلب می کند، ظاهر و طراحی آن است. ظاهر یک مبل، به سبک و مدل آن بر می گردد. هر سبک طراحی و ساخت خاص خود را دارد. ظاهر و رنگ بندی مبلمان به تکامل و هماهنگی دکوراسیون داخلی کمک می کند. هنگام خرید یک مبلمان خوب و با کیفیت، علاوه بر ویژگی های ساختاری، باید به ظاهر زیبا و جذاب آن نیز توجه بسیاری کنید. متریال ساخت خوب در کنار ظاهر عالی، یک مبلمان منحصر به فرد را ایجاد می کند.

مشکلات ظاهری مبل ها شامل مواردی همچون زدگی، وجود خط و خش، شکستگی دسته یا پایه، رنگ نامناسب، وجود ترک در چوب، پارچه نامرغوب و غیره هستند. در صورتی که ظاهر مبل دارای هر یک از نشانه های فوق باشد، لازم نیست موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

  بیشتر بخوانید: مبل دست دوم بخریم یا نخریم؟؟؟

بررسی استحکام مبل و زیر کار یا کلاف مبل راحتی

بررسی استحکام و کلاف داخلی مبل

یکی دیگر از مهمترین مشخصات یک مبلمان خوب، استحکام و کلاف داخلی آن است. کلاف داخلی ساختمان اصلی مبل را تشکیل می‌ دهد. جنس آن چوبی بوده و کیفیت آن، تاثیر زیادی در دوام و بقای مبلمان دارد. تا هنگامی که کلاف و ساختار داخلی مبلمان سالم و بدون آسیب باشد، امکان تعمیرات و نوسازی اجزای دیگر آن وجود دارد. در واقع، این مورد نشان می دهد که کلاف مبلمان در عملکرد و کارایی سایر قسمت‌ ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

بنابراین کلاف اصلی مبلمان باید از مقاومت و دوام خوبی برخوردار باشد. یکی از قسمت های کلاف اصلی، پایه های مبل است. این پایه ها علاوه بر مقاوم سازی، در نحوه قرارگیری و ثابت بودن مبلمان نیز نقش دارند. تکان خوردن و لق زدن پایه ها بیانگر این است که کلاف داخلی به خوبی ساخته نشده است. علاوه بر این، در صورتی که کلاف اصلی بی کیفیت و نا مرغوب باشد، هنگامی که روی آنها می نشینید، مبلمان صدای ناهنجاری می ‌دهد. اگر قصد دارید یک دست مبلمان خوب و مناسب بخرید، کلاف اصلی را به خوبی بررسی کرده و از انتخاب موارد سست و ضعیف بپرهیزید.

  بیشتر بخوانیم: فوم سرد بهتر است یا اسفنج

بررسی فوم و اسفنج مبل برای تشخیص مبل خوب از بد

فوم و اسفنج مبل

یکی دیگر از مهمترین ویژگی ‌های یک مبلمان خوب، کیفیت فوم و اسفنج به کار رفته در ساخت آن است. فوم و اسفنج به دلیل ساختار و عملکردی که دارند، در راحت‌ بودن و مرغوبیت مبلمان بسیار موثر هستند. سبک و نوع مبلمان در انتخاب مواد اولیه اهمیت زیادی دارد. به طور کلی در ساخت مبلمان بیشتر از فوم سرد، فوم گرم و یا اسفنج استفاده می ‌شود.‌ از میان این سه مورد، اسفنج و فوم سرد به دلیل دوام بهتری که دارند، می ‌توانند گزینه ‌های مناسب ‌تری برای خرید یک دست مبلمان خوب باشند. فوم‌ های گرم پس از گذشت مدت کوتاهی، کیفیت و فرم خود را از دست داده و ساختار آن تغییر می کند.

تفاوت فوم سرد و گرم در نوع بافت آن‌ ها است‌؛ فوم سرد انعطاف پذیر تر بوده و بعد از فشار دادن، به حالت اول بر می ‌گردد. این ویژگی باعث می‌ شود که فرد هنگام نشستن روی مبلمان، احساس خوب و خوشایندی را تجربه کند. متاسفانه امروزه بسیاری از فروشندگان برای سود بیشتر، در ساخت مبلمان خود به جای فوم و اسفنج ‌های مرغوب، از لایه های ابری نازک استفاده می‌ کنند. بنابراین حین خرید مبل راحتی حتما تمام قسمت ‌های آن را بررسی کنید تا از صحت توضیحات فروشنده مطمئن شوید.

  بیشتر بخوانید: پارچه نانو از دروغ تا واقعیت + فیلم

بررسی پارچه مبل در زمان انتخاب مبل راحتی

پارچه مبل

شاید بتوان گفت که پارچه، اصلی ترین بخش در ظاهر یک مبلمان است. کیفیت، رنگ و طراحی های آن در سبک‌ ها و مدل‌ های مختلف، متفاوت است. یک دست مبلمان خوب حتی اگر متریال ساخت مرغوبی داشته باشد، در صورت بد بود کیفیت و ظاهر پارچه آن، ارزش خرید چندان بالایی ندارد. زیبایی، مرغوبیت و دقت دوخت پارچه، تاثیر زیادی در جذابیت مبلمان دارد.

پارچه ها دنیای بسیار گسترده‌ و پیچیده‌ ای دارند. شما می ‌توانید با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزل خود، پارچه مناسبی را برای ساخت مبلمان انتخاب کنید. بسیاری از افراد هنگام خرید، تنها به رنگ ‌بندی و نحوه ست شدن مبلمان با سایر اجزای خانه توجه می کنند و اهمیت زیادی به جنس و کیفیت آن نمی دهند. متاسفانه در اکثر این موارد، پارچه مبلمان پس از مدت کوتاهی دوام خود را از دست داده و آسیب می‌ بیند.

حین بررسی کیفیت مبلمان، پارچه آن را به خوبی بررسی کنید. زیر بالش ها و دورتادور مبل را به خوبی چک کنید تا مطمئن شوید که سالم و بدون آسیب دیدگی هستند. پارچه را لمس کرده و به بافت آن توجه کنید. 

بعلاوه هر چقدر دوخت پارچه ها با دقت و ظرافت بالاتری انجام شود، ظاهر نهایی مبل بهتر خواهد بود. از دیگر ملاک های مهم یک پارچه مرغوب، مقاومت در برابر آب، باکتری و نانو بودن آن است. پارچه ای که تمام این ویژگی ها را داشته باشد، ظاهر فوق‌العاده و کیفیت بینظیری را به مبلمان می‌ دهد. پیشنهاد می کنیم حین انتخاب مبلمان با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید محصول خوبی را بخرید.

  بیشتر بخوانید: نکات بسیار مهم در خصوص نگهداری از مبل و میز

بررسی منبت کاری و و دوخت مبل برای تشخیص مبل خوب از بد

پایه ها و میزان منبت کاری

منبت کاری هنری است که در آن روی مواد مختلف از جمله چوب، حکاکی های زیبا انجام می شود. منبت کاری مبلمان می ‌تواند به صورت دستی و یا به کمک دستگاه‌ انجام شود. پایه ها یکی از قسمت‌ های مهم در ساختار مبلمان است که در استحکام آن تاثیر زیادی دارد. در حقیقت پایه ها به عنوان یک تکیه گاه و نگهدارنده عمل می ‌کنند. بسته به نوع مبل، پایه ها می‌ توانند تعداد مختلفی داشته باشند. همانطور که گفته شد، پایه های مبلمان بخشی از ساختمان کلاف اصلی هستند. در نتیجه در ماندگاری و کیفیت مبلمان تاثیر مستقیمی دارند. بسیاری از اوقات با بررسی پایه‌ های مبل میتوان به کیفیت ساخت و متریال های بکار رفته در ساختار مبلمان پی برد. کاری های انجام شده روی پایه ها، با توجه به سبک مبلمان انتخاب می‌ شود. حین خرید مبلمان به ساختار پایه ها و نوع منبت کاری آن ‌ها دقت کنید.

  بیشتر بخوانید: مبل سنگین بهتر است یا سبک

در ساخت مبلمان کلاسیک، استیل و سلطنتی، منبت کاری و طراحی چوب اهمیت بسیاری دارد. در این سبک ها به دلیل این که حجم زیادی از مبلمان را چوب تشکیل می دهد، جنس و طراحی چوب تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد. میزان منبت کاری در تعیین قیمت مبل سلطنتی بسیار موثر است. در ساخت مبل های استیل، منبت کاری باید ظریف و کاملا قرینه و هماهنگ باشد. طرح ‌ها و منبت ‌کاری‌ های ریز به دلیل ظرافت و دقت بالایی که در تولید آن‌ها به کار می ‌رود، زیبا‌تر و ارزشمندتر هستند.

توجه داشته باشید که منبت کاری نباید به قدری عمیق باشد که از مقاومت و ایستادگی پایه ها کاسته شود. همچنین هنگام خرید در صورتی که مبلمان مد نظرتان منبت کاری شده بود، به قرینگی، ظرافت، شکستگی ها و کیفیت چوب توجه بسیاری داشته باشید.

بررسی رویه کوبی و دوخت مبل برای تشخیص مبل خوب از بد

رویه کوبی مبلمان

احتمالا تا به حال با رویه کوبی مبل آشنا شده‌ اید. رویه کوبی یکی از مراحل مهم در ساخت و یا تعمیر مبلمان است. در واقع، رویه کوبی باعث می شود که مشکلات و آسیب‌ های مبل برطرف شده و نوسازی شود. در مبلمان منبت کاری شده مانند استیل و سلطنتی، رویه کوبی کمی سخت ‌تر و دشوارتر است. این فعالیت مراحل مختلفی دارد که با توجه به نیاز مبلمان متغیر است. به طور مثال یک مبل ممکن است تنها به تعویض پارچه و یا تعمیر پایه ها نیاز داشته باشد. در مواقعی که مبل بسیار فرسوده و قدیمی باشد، فرآیند رویه کوبی طولانی تر می شود.

برخی از مراحل رویه کاری شامل تغییر فوم، تعمیر کلاف و تعویض پارچه مبلمان می شود. شما می توانید با انجام رویه کاری، جلوه و ظاهر بهتری را در مبلمان خود ایجاد کنید. 


سوالات متداول

  1. چگونه میتوان استحکام و ضعیف بودن اسکلت مبلمان را تشخیص داد؟

با انجام برخی روش ها مانند نشستن بر روی مبل، می توانید نسبت به این موضوع آگاه شوید.

  1. مناسب ترین نوع الیاف برای رویه کوبی مبل کدام است؟

تخم پنبه در مقایسه با دیگر تنوع الیاف مناسب تر است.

  1. از کدام نوع چوب برای تولید مبلمان منبتی استفاده می شود؟

در تولید این نوع مبلمان اغلب از چوب گردو استفاده می شود.

  1. چگونه یک مبلمان با کیفیت خریداری کنیم؟

جهت خرید مبلمان باکیفیت و مرغوب، بهتر است به مراکز معتبری همچون دیجی چوب مراجعه کنید.

  1. کدام یک از انواع منبت کاری برای مبلمان ارزش بالاتری دارند؟

منبت کاری هایی با نقوش ریز که با دست اجرا شده‌ اند، از ارزش بالاتری برخوردارند.

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

نظر شما نسبت به مقاله دیجی چوب چطور بود؟

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()