سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 3 مرداد 1403 در ساعت 59 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
صدا دادن تخت خواب و راهنمای رفع آن

صدای جیر جیر تخت خواب و راه حل های عملی

خواب آسوده اهمیت زیادی دارد و یک خواب راحت مستقیما روی سلامتی شما و همین طور بازدهی کاری تان تاثیر می گذارد. تخت خواب مناسب یکی از راه های تامین خواب سالم است اما گاهی انواع صدای جیر جیر ایجاد مزاحمت می کند. معمولا تخت خواب های جدید صدا نمی دهند اما پس از مدتی استفاده، این مشکلات پیدا می شود. قبل از فکر کردن به خرید سرویس خواب جدید می توانید با پیدا کردن دلیل صدا دادن تخت خواب، اولین قدم را برای برطرف کردن آن بردارید. دلیل سر و صدا ممکن است مربوط به تشک ها یا مکانیزم تخت باشد. صداهای آزار دهنده با کوچکترین حرکت، خود را نشان می دهند اما اغلب راه حل های ساده ای دارند. این مقاله کمک تان می کند با برطرف کردن علت صدا دادن تخت، کیفیت خواب تان را بهبود دهید.

علت صدا دادن تخت خواب

دلیل صدا دادن تخت خواب برای مدل های مختلف ممکن است متفاوت باشد. ابتدا به دلایلی که برای همه تخت خواب ها مشترک است می پردازیم و در ادامه به علت صدا دادن تخت خواب ها، متناسب با مدل شان می پردازیم. البته همگی راه حل ساده و ارزانی دارند و اغلب می توانید به تنهایی مشکل را برطرف کنید. برای کشف دلیل صدا دادن تخت خواب چوبی، ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشید، با این حال علت ها معمولا از 5 حالت زیر خارج نیستند:

 گذشت زمان

با گذشت زمان سرویس خواب شما فرسوده می شود و ممکن است به تعمیرات جزیی نیاز پیدا کند. ممکن است سرویس خواب تان به روغن کاری، سفت کردن پیچ ها، جا به جایی و در نهایت به تعویض نیاز داشته باشد.

 مناسب نبودن محل نصب تخت خواب

امکان دارد نامناسب بودن سطح، دلیل صدا دادن تخت خواب باشد. اگر لازم است زیر تخت خواب از کف پوش های نرمی مثل فرش یا موکت استفاده کنید. با کاهش اصطکاک احتمالی بین سطح ها، صداهای مزاحم نیز کمتر خواهند شد. همچنین اگر تا حدودی سطحی که تخت خواب را قرار داده اید، تراز نیست می توانید از پد مبلمان برای جبران کوتاه بلندی سطوح استفاده کنید.

 رطوبت یا نم کشیدن تخت خواب چوبی

گاهی رطوبت دلیل صدای تخت خواب می باشد. لوازم چوبی در برابر رطوبت آسیب پذیرند و باید خشک نگه داشته شوند. یک راه برای افزایش دوام تخت خواب چوبی تان استفاده از روغن برزک یا روغن وازلین، برای قسمت های رنگ نشده می باشد.

 صدای تشک تخت خواب

بعضی از تشک ها پس از مدتی استفاده صدا می دهند و باعث ناراحتی می شوند.

حالا به بررسی جزیی تر دو مورد آخر که از نظر فنی مهم تر هستند، می پردازیم تا با برطرف کردن آن مجددا خواب سالمی را تجربه کنید.

 صدای کفی تخت خواب - قسمت زیر تشک

جیر جیر کردن قاب یا کفی تخت خواب ها یکی از دلایل اصلی سر و صدا هستند.

1- دلیل صدای کفی تخت جکدار و تاشو

اگر کفی تخت خواب شما جک دار است علت صدا دادن تخت تاشو می تواند مربوط به جک یا پیچ های آن باشد. صدا دادن تخت جک دار اگر به دلیل آسیبی باشد که به جک تخت خواب رسیده است، قابل تعمیر یا تعویض است. شاید جک تخت خواب تابیده شده است یا نیاز به شارژ دارد که در این صورت لازم است توسط فرد حرفه ای، این قطعه تعمیر یا تعویض شود. اگر هم علت صدا دادن تخت جک دار، مربوط به این قطعه نباشد سایر راه حل ها را برای حذف نویز امتحان کنید.

2 - دلیل صدای کفی تخت چوبی

این راه حل ها به برطرف کردن صدا کمک می کنند:

2-1  شل بودن پیچ و مهره ها:

شل شدن پایه ها از سطح رویی کفی تخت اصلی ترین علت صدا دادن تخت چوبی است. پیچ یا میخ ها را با دقت بررسی کنید و هر کدام را که شل بود، سفت کنید. هر وقت لازم شد این کار را تکرار کنید تا هیچ نویزی موقع خواب نداشته باشید. اگر از پیچ های قاب شل شده است، در صورت لزوم یک واشر بین پیچ و قاب اضافه کنید تا محکم تر شود. بهتر است قبل از این کار حتما بین پایه و بدنه کمی چسب چوب هم تزریق کنید تا بعدا دوباره شل نشود.

2-2 مونتاژ نامناسب تخت خواب:

بعضی از تخت خواب ها به نصب حرفه ای نیاز دارند. نصب این سرویس خواب ها به دست افراد غیر حرفه ای ممکن است مشکلاتی مثل صدا دادن را ایجاد کند. بنابراین پس از تهیه یک تخت خواب جدید مطمئن باشید که قطعات آن توسط فرد حرفه ای نصب می شود. در دیجی چوب برای سفارش های تهران امکان درخواست نصب کننده حرفه ای وجود دارد. همچنین می توانید از تخت خواب های بدون نیاز به نصب تخصصی سفارش دهید.

 اصطکاک بین تشک و کفی تخت خواب:

اگر دلیل صدا اصطکاک بین تشک و قاب تخت خواب باشد می توانید بین آن دو، حوله نازک یا پارچه نخی قرار دهید. تیشرت یا جوراب هم می تواند جایگزین پارچه و حوله شود، چون هدف کاهش اصطکاک است.

صدای تشک تخت

اگر تشک شما فومی است به این گزینه فکر نکنید، چون تشک های فومی جیر جیر نمی کنند. اگر تشک فنری دارید، بهتر است آن را روی زمین بگذارید  و بدون قاب تخت خواب، محل صدا را پیدا کنید. خیلی راحت می توانید روی آن دراز بکشید و کمی حرکت کنید تا محل صدا را کشف کنید. برای اینکه بفهمید این صداها از کدام بخش تشک است باید قسمت های مختلف آن را فشار دهید تا به محل آن پی ببرید. برای برطرف کردن صدای تشک، یک راه ساده برگرداندن یا چرخاندن تشک می باشد. می توانید این کار را به صورت دوره ای انجام دهید. تا به طور یکنواخت از قسمت های مختلف آن استفاده شده باشد. این کار به طول عمر تشک نیز کمک می کند.

معمولا اگر مشکل از فنرها باشد، چاره ای غیر از تعویض تشک نخواهید داشت. اگر به این نتیجه رسیدید که باید تشک را تعویض کنید می توانید تشک های فنر پاکتی را انتخاب کنید چون این تشک ها به تعداد بالای فنر ها و قرارگیری آنها در پاکت های پارچه ای صدا نخواهند داد.

 نتیجه:

برخی از افراد موضوع صدا دادن تخت خواب را نادیده می گیرند تا زمانی که به یک مشکل جدی تبدیل شود، اما توجه کردن سریع تر باعث می شود در زمان کوتاه تری مشکل را از میان بردارید. اگر تمام راه حل ها را انتخاب کرده اید اما هنوز هم صدا دادن تخت خواب شما قطع نشده است، احتمالا زمان تعویض آن با یک مدل جدید تخت خواب فرا رسیده است.

# تهیه شده توسط گروه توسعه و دکوراسیون دیجی چوب #

 # استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع است #

نظر شما نسبت به مقاله دیجی چوب چطور بود؟
ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نظر مشتریان ما
مجوز ها و تقدیر نامه ها
نمایش همه
علاقه مندی ها ()